Historie přehrady Pastviny
Řeka Divoká Orlice v dávných dobách pravidelně způsobovala povodně, které ničily majetek lidí žijících v jejím okolí.
Dlouhodobě se o zřízení přehrad na Orlici uvažovalo a jedna z nich měla být dle plánu podle studie vypracované Ing. Dr. Radoušem v roce 1909 vybudována u Nekoře.
Přehrada Pastviny a její historie
Dlouhodobě se o místě, kde by měla být přehrada vybudována vedly spory mezi zástupci horního a dolního povodí Divoké Orlice. Horní povodí prosazovalo výstavbu v Pastvinách načež dolní povodí u Potštejna. Díky geologickým vrtům, které v Potštejně nedopadly dobře můžete dodnes navštěvovat Anenské údolí s tábořištěm Vochtánka, které mohlo zmizet pod hladinou stejně, jako zmizela část obce Pastviny.
První úvaha o vhodnosti údolí k výstavbě přehrady se datuje do roku 1908, kdy ing. František Radouš označil Nekoř jako místo vhodné pro stavbu vodního díla. V roce 1912 Dr. Otakar Trnka tehdejší ministr veřejných věcí navštívil Nekoř, aby se na místo podíval. O tom, že část malebné obce Pastviny za nedlouho zmizí pod vodní hladinou se začalo povídat v roce 1924. V tomtéž roce také zakázali stavět jakékoliv novostavby v místech určených k zatopení a vzniku údolní přehrady. Pastvinská přehrada se začala stavět v roce 1933 a výstavba trvala 5 let tedy do roku 1938. Výstavbu známého Pastvinského viaduktu provedla firma Velflík Praha a hráz Pastvinské přehrady včetně vodní elektrárny vystavěla pražská stavební firma ing. M. a F. Pažoutovi. Jelikož výstavba hráze se uskutečnila právě v období ekonomické krize rozhodlo tehdy ministerstvo práce o tom, že bude vystavěna z kamene, aby byl zaměstnán co největší počet lidí. Náklady na stavbu tehdy byly 40 mil. Kč a z této částky bylo 10 mil. Kč použito na technologie vodní elektrárny. Jelikož v té době byl již běžně využíván při podobných stavbách beton jedná o poslední kamennou hráz v ČR. Každý z kamenů, který byl na stavbu hráze použit byl ručně očištěn ocelovým kartáčem, aby tlak vody na stěnu přehrady nevymlel nečistoty z kamenů a tím nedocházelo ke vzniku skulinek, které by se zvětšovali a způsobovali netěsnost přehrady. Kámen na stavbu byl těžen v přilehlých lomech.
Tehdejší rozpočet výdajů na stavbu údolní přehrady u Pastvin
- 156130,00 Kč – Ochranný betonový provizorní jez
- 25319762,00 Kč – Hráz, vývar a kaskády
- 168300,00 Kč – Stavba domku pro hrázného
- 1647767,20 Kč – Přeložení komunikace
- 1430590,50 Kč – Stavba a přeložení mostu
- 20000,00 Kč – Zřízení budky pro limnigraf
- 50000,00 Kč – zřízení tel. linky z Klášterce nad Orlicí na hráz
- 5579668,60 Kč – výkup pozemků a budov
- 260000,00 Kč – Stavební dozor, komise
- 5367387,70 Kč – Na nepředvídané výdaje
Rozpočet celkem 40 000 000, 00 Kč
Knečná cena vodního díla Pastviny činila 47 000 000,- Kč
- z toho bylo dělníkům za práci vyplaceno 11 708 830,- Kč
- za výkup pozemků a usedlostí 7 800 000,- Kč
Historické fotografie z obce Pastviny před zatopením a z výstavby přehrady
Terénní koloběžky
Terén, hory, dobrodružství. To vše Vás čeká na našich terénních koloběžkách. Trasa z Kašparovy chaty přes České Petrovice, až k přehradě v Pastvinch slibuje nádherné výhledy a romantická zákoutí. Míjet budete také Scholzův mlýn s točícím se vodním kolem poháněném potokem Orlička. Tento potok pak bude vašim pobočníkem téměř celou cestu, jen občas si někam odskočí. Naše koloběžky jsou vyrobeny z konstrukčních materiálů a komponentů pro maximální odolnost a pro pohyb na nezpevněných cestách.
Historie výstavby přehrady Pastviny
Rok 1924 – Zákaz novostaveb v oblasti plánované přehrady
O tom, že část malebné obce Pastviny za nedlouho zmizí pod vodní hladinou se začalo povídat již v roce 1924. V tomtéž roce také zakázali stavět jakékoliv novostavby v místech určených k zatopení a vzniku údolní přehrady.
Rok 1912 – Návštěva ministra věcí veřejných
Dr. Otakar Trnka tehdejší ministr veřejných věcí navštívil Nekoř, aby se podíval na místo určené pro výstvbu přehrady
Rok 1908 – První poukázání na vhodné místo ke stavbě vodního díla
Ing. František Radouš označil Nekoř jako místo vhodné pro stavbu vodního díla
Položení základního kámene ke stavbě viaduktu v Pastvinách
13. června 1932 za přítomnosti ministra veřejných prací Dostálka položen základní kámen ke stavbě viaduktu přes údolí v Pastvinách, byl to první krok k začátku stavby údolní přehrady. Tento den změnil životy mnoha lidí v údolí a dal obcí nový směr.
Začátek výstavby přehrady
Pastvinská přehrada se začala stavět v roce 1933. Výstavba Pastvinské přehrady probíhala v období hospodářské krize a proto jednou z priorit bylo, zaměstnat na stavbě co nejvíce dělníků. Při stavbě bylo použito pouze minimálního množství techniky a veškerá práce byla především ruční.